Babyvoeding – pas op voor gifstoffen

Verse babyhapjes zijn gezond én lekker goedkoop. Maar er kunnen natuurlijke gifstoffen in zitten. Waar moet je op letten?


Vers eten is lekker, ook voor baby’s. En ook belangrijk: goedkoper dan babypotjes. Hoe gezond en goedkoop vers eten ook is, voor je kwetsbare baby moet je wel voorzichtig zijn. In bepaalde gezonde producten komen natuurlijke gifstoffen voor. Bang zijn voor deze gifstoffen is niet nodig, want met een paar handige tips kun je deze voeding alsnog klaarmaken voor je kleintje.

Aardappelen
Aardappelen zitten boordevol voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine B6. Toch zijn de uitlopers en groene plekjes niet gezond. Hier zit de schadelijke stof solanine in. Deze stof zit ook in groene tomaten. Als je de uitlopers en groene plekken wegsnijdt, blijft er een gezonde aardappel over.

Rauwe peulvruchten
Rauwe peulvruchten, zoals rauwe bonen en linzen, zijn niet eetbaar. Dit komt door de stof lectine, die niet goed voor de spijsvertering is en het bloed zelfs kan laten klonteren. Daarom is het belangrijk om peulvruchten goed gaar te koken of stomen voor je ze aan je kindje geeft. Als je er gemakkelijk met een vork in kunt prikken, zijn ze gaar.

Peulvruchten zijn erg gezond, want ze bevatten veel vezels en de koolhydraten, eiwitten, B- vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium, molybdeen en fosfor. Daarnaast zijn ze goedkoop, goed voor het milieu en kun je ze gebruiken als vleesvervanger.

Nitraat/Nitriet
Sommige groente zijn rijk aan nitraat. Ons lichaam kan deze stof omzetten in het schadelijke nitriet. Voor volwassenen is dit niet erg, maar voor baby’s moet je hiervoor oppassen. Bij hen kan het namelijk voor een zuurstoftekort zorgen, vooral als je baby jonger is dan zes maanden. Dit komt doordat je baby minder maagzuur produceert dan volwassenen. Geef daarom niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten aan je baby. Nitraatrijke groenten uit potjes mogen wel, want voor de potjes kiezen ze vaak voor nitraatarme rassen. Verder mag je geen flesvoeding voor je baby klaarmaken met water uit privébronnen. Hierin kunnen mestdeeltjes zitten, die ook teveel nitraat bevatten.

Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, sla (alle soorten), snijbieten, spinazie, spitskool en venkel.

Landbouwgif
Veel niet-biologische groenten en fruit worden bespoten. Dit gif wil je niet aan je kleintje geven. Spoel groenten en fruit daarom altijd goed af onder koud, stromend water.

Bronnen:

  • Arkel, F. (2004). Vegetarisch vanaf de wieg: Recepten zonder vlees voor baby & peuter. Haarlem: Becht.
  • Homepage Voedingscentrum | Voedingscentrum. (n.d.). Retrieved August 21, 2015.

 

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s