Gehakttaartjes met veldsla salade

Dit recept heeft dezelfde ingrediënten als een ovenschotel, maar ziet er veel leuker uit! €10,- voor 4 personen.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 10 plakjes bladerdeeg voor hartige taart
  • handje geraspte oude kaas
  • 2 zakjes instant aardappelpuree
  • middelgroot blik doperwtjes (200-400 gram)
  • 400gr rundergehakt
  • 2 eieren, in plakjes
  • zak veldsla
  • slasaus
  • 2 tomaten, in blokjes
  • 1/3e komkommer, in blokjes

    Verder nodig: bakblik voor cupcakes en 1 pedaalemmerzak of een spuitzak.

Mijn moeder kwam langs. We houden in mijn familie allemaal van koken en proberen graag een beetje indruk op elkaar te maken. Ik had zin in een ovenschotel en bedacht daarom een manier om het er leuker uit te laten zien.

Bereiding
In het recept noem ik een aantal kruiden die niet op de ingrediëntenlijst staan. De kruiden zijn optioneel.

Leg de plakjes bladerdeeg op het aanrecht, zodat ze ontdooien. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Kook de eieren en snijd ze in plakjes.

Bak het gehakt rul en voeg peper en zout toe. Eventueel kun je knoflook(poeder), 2 el chilisaus en wat gehaktkruiden toevoegen. Als je gehaktkruiden toevoegt, laat het zout dan achterwege.

Als het gehakt niet meer roze is, is het klaar. Het wordt niet lekker als je het te lang laat bakken, dan wordt het taai. Het moet immers ook nog in de oven.

Haal de pan van het vuur. Giet de doperwtjes af en meng ze door het gehakt heen.

Bereid de aardappelpuree volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg eventueel nog wat peper en nootmuskaat toe. Laat dit afkoelen.

Vet vervolgens de cupcake vorm in en verdeel de stukjes bladerdeeg over de cupcake vormpjes. Ik gebruik meestal per bakje 2/3e van een plakje. Mijn cupcakevorm heeft 12 bakjes. met het deeg dat ik overhoud, vul ik de laatste 2 bakjes. Er zitten namelijk maar 10 plakjes bladerdeeg in de verpakking en 1 plakje is net te groot voor een cupcake vormpje.

Het bladerdeeg mag een beetje over de rand van de bakjes heen komen. Laat het niet plat over de rand liggen, maar knijp er een beetje in, zodat het er wat leuker uitziet. Op onderstaand plaatje zie je wat ik bedoel.

image
De gehakttaartjes die net uit de oven komen

Vervolgens schep je elk bakje tot de rand vol met het gehakt-doperwtjes mensel.

Schep vervolgens de aardappelpuree in een spuitzak. Als je geen spuitzak hebt is dat niet erg. Zo’n zak heb ik ook nog niet. Ik heb de puree in een pedaalemmerzak geschept. Knijp daarna voorzichtig alle lucht uit de zak en knoop hem dicht. Knip een klein hoekje (ongeveer van 1 cm) uit de punt van de zak. Nu heb je ook een spuitzak!

Spuit vervolgens de puree op de gehakttaartjes. Op de foto zie je de vorm waarin je de puree kunt spuiten. Strooi tenslotte wat kaas over de taartjes heen. Doe ze 20 minuten in de oven.

Terwijl de taartjes in de oven staan, kun je de salade maken. Meng de komkommer, tomaat, het ei en de veldsla en voeg wat slasaus toe. Je kunt er nog een klein beetje paprikapoeder overheen strooien. Ik doe de salade in aparte bakjes, omdat ik het leuk vind om iedereen een eigen bakje salade te geven.

image
Het resultaat: gehakttaartjes met veldsla
Reageer

