Chili con carne

Mijn chili con carne recept. Ik heb veel gepuzzeld met de juiste verhoudingen. Zo vind ik hem het lekkerst. Kosten: €5,- voor 4 personen.

Ingrediënten

Voor 4 personen:
(Normaal gesproken reken ik zo’n 500 gram avondeten per persoon. Dat is een standaardportie voor een normale tot flinke eter. Dit gerecht is echter vrij machtig door de bonen. Ik heb gemerkt dat er van deze chili vaak vier personen kunnen eten. Als je met zijn tweeën eet, houd je dus de helft over. Dat is de volgende dag lekker in een wrap met wat kaas erover.)

  • 2 uien
  • blik bruine bonen (groot blik)
  • 2 blikjes tomatenpuree
  • 1.5 kopje witte rijst
  • 200gr (runder)gehakt
  • 1 rode paprika
  • 0.5 blikje mais
  • 2 teentjes knoflook (of 1 flinke theelepel knoflookpoeder)
  • snufje zout
  • 1 theelepel sambal
  • 2 eetlepels chilisaus
  • 3 eetlepels chilipoeder
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • eventueel schepje suiker (maakt het minder scherp)

Bereiding
Snijd de uien en paprika in kleine stukjes. Bak het gehakt rul, samen met de uien en paprika. Kook ondertussen de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Zodra het gehakt gaar is, voeg je de bonen, maïs en kruiden toe. Roer alles goed door en laat op een laag vuur door pruttelen tot de rijst klaar is. Roer de rijst er doorheen.
Kosten
Dit gerecht kost tussen de 5 euro als je overal de budgetversie van koopt bij de Albert Heijn. Ik ga er met deze prijs vanuit dat je de kruiden (knoflook, zout, sambal, chilisaus, chilipoeder en komijnpoeder) in huis hebt. Als je deze kruiden allemaal aanschaft, ben je ongeveer 4 euro extra kwijt. Dan kost dit gerecht in totaal 9 euro voor 4 personen. Dit is alleen de eerste keer dat je het eet; daarna heb je de kruiden immers al in huis en kost het gerecht 5 euro voor 4 personen. De kosten heb ik berekend bij de AH.

Reageer

